Kracht van een familiebedrijf – deel 1: 1934 – Opa Jan & bruggen en bieten
Uit de serie Kracht van een familiebedrijf | Door Jan Goverde – directie Taxi Goverde
1934 – Opa Jan. Uit het Goverde familie-fotoboek.
Rond 1934 rijdt opa Jan Goverde met zijn dienstauto van de Amro-bank de eerste klanten uit de regio rondt. Hij schrijft zich in bij het gemeenteregister der koophandel.
Wat gebeurde er nog meer in 1934 in Moerdijk?
OPENING MOERDIJKBRUG – 1936 opening van de Moerdijkbrug door Koningin Wilhelmina.
Tot dan was de brug een bottleneck. De veerponten tussen Moerdijk en Willemsdorp zetten toen 180.000 auto’s over, 79.000 vrachtwagens en bussen, 164.000 fietsen en 800.000 passagiers. Voor de toenmalige regering prima pijlers om het Rijksbruggenbureau opdracht te geven een tweede brug over het Hollandsch Diep te bouwen.
De eerste brug lag er toen al 64 jaar. Geopend in 1872 en bedoeld voor het treinverkeer. Gebouwd door de Koninklijke Van Vlissingen & Dudok van Heel. Bij de opening was de enkelsporige vakwerkbrug, die veertien boogvormige overspanningen van elk honderd meter telde, de langste brug van Europa.
De bouw van de verkeersbrug Moerdijk Brug in 1934. Archieffoto ANP
Het tentje van Willem Kanters tijdens de bouw van de verkeersbrug over het Hollandsch Diep bij Moerdijk. Archieffoto ANP
Bron BN de stem: Stalen schakels tussen noord en zuid
BIETENOOGST IN 1934
De bietenoogst in 1934 nog met paard en wagen, anno 2018 zijn er nog steeds perioden dat de wegen in de regio spekglad door de modder zijn. De bieten en de suikerfabriek blijven kenmerkend voor West-Brabant. Bezoek YouTube van Taxi Goverde. Bekijk hier het filmpje van bietenoogst in 1934 Zevenbergen
Jan Goverde | Volg Taxi Goverde en reageer op linkedin, Facebook & YouTube